Published
on
January 4, 2017
| 1,850 views
| 1 follower
members are following updates on this item.
Mediawijsheid houdt verschillende vaardigheden in, zoals het gebruiken van media, maar ook er kritisch mee kunnen omgaan en het begrijpen. Als we kinderen vragen te reflecteren over hun eigen media gebruik en dat van anderen, kijken ze als het waren door de ogen van een “sociale media politieagent”, De Media Sheriff.
In de sCool Leerlijn nemen de Media Sheriffs een belangrijke taak op. De invulling van die taak wordt uiteraard bepaald door de leerkracht zelf en zal anders zijn voor jonge kinderen dan voor de meer ervaren media gebruikers. Er wordt gedifferentieerd in de aanpak, zodat leerlingen gaandeweg de nodige vaardigheden opdoen om te observeren en te reflecteren over wat ze meemaken.
De Media Sheriffs in de eerste graad houden tijdens de week hun ogen goed open op het sCool oefenplatform. Eenmaal per week, bijvoorbeeld op vrijdag namiddag, delen ze in een kringgesprek hun ervaringen en vaststellingen over wat er die week gebeurde in de media of op het sCool oefenplatform. Andere leerlingen kunnen hierop reageren of aanvullingen geven, zodat er een gesprek tot stand komt over wat kinderen bezighoudt met betrekking tot mediawijsheid. De leerkracht heeft hier vooral de rol van moderator en zal waarschijnlijk zelf veel leren van de kinderen. “Flipping the Classroom” is hier wel heel duidelijk aanwezig.
Door eerst goed op te letten en daarna er ook over in discussie te gaan, leren leerlingen niet enkel observeren, maar ook dieper nadenken over wat er rond hen plaatsvindt. Zo doorbreken ze het intuïtieve mediagebruik en leren ze stilstaan bij de impact ervan. Door met elkaar erover te praten, worden leerlingen geconfronteerd met verschillende perspectieven en leren ze door de ogen van iemand anders te kijken.
Leerlingen pikken al veel op via reguliere media, zoals bijvoorbeeld het jeugdjournaal of andere bronnen. Het is dus belangrijk om in het kringgesprek tijd te maken om hierover te discussiëren. De leerkracht kan polsen naar het effect die nieuwsberichten op hen hebben en hoe ze zich erbij voelen. Dit is een goede voorbereiding naar latere schooljaren, wanneer leerlingen regelmatig verslag zullen moeten uitbrengen over de actualiteit.
Vanaf het derde leerjaar hebben de kinderen al iets meer ervaring met het gebruik van media en hebben ze tijdens de kringgesprekken hun kritische vaardigheden kunnen aanscherpen. Dit is het moment om hun ervaringen en kennis ook te delen met de andere leerlingen en eventueel zelfs de ouders van de leerlingen, om zo maximaal samen te spelen leren en groeien in het gebruik van media.
De Media Sheriffs krijgen dus vanaf de tweede graad een echte reporter rol. Ze maken een mediawijs eindwerkje waarin ze reflecteren ze over wat er die week plaatsvond op het sCool oefenplatform, in de actualiteit en eventueel op andere sociale media.
Het resultaat hiervan kan een geschreven blogpost zijn, maar ook een creatief multimedia werkje. Zo kunnen kinderen bijvoorbeeld een powerpoint of een filmpje maken, een tekening of zelfs een game. Deze eindwerkjes worden gedeeld met de klas via de ‘Actua en in de Media’ Blog.
De beste, leukste, meest originele werkjes kunnen indien gewenst in de sCoolKrant geplaatst worden. Dan kan niet enkel de klasgroep er iets van leren, maar héél de school. Voor de Media Sheriff zelf kan het ook erg leerzaam te zijn om eens feedback te krijgen van anderen dan enkel de eigen klasgenoten.
sCool staat voor sociaal leren van én met elkaar door plezier met media. Respect voor elkaars mening is de basis voor sociale digitale verantwoordelijkheid.
De leerlingen beoordelen elkaars werk door likes, maar tonen ook hun waardering via sterren en zelfs door feedback te geven. Op deze manier zijn ze actief aan het leren hoe je met respect omgaat op sociale media. We verwijzen hier naar het “sociaal contractje” dat we opstellen met de kinderen waarbij we leren dat we “liken wat we leuk vinden en niet wie we leuk vinden”. Is iemand het toch niet helemaal eens met de inhoud of willen ze er iets aan toevoegen, dan kan dat in de commentaren. Hierdoor leren de leerlingen respectvolle, constructieve feedback te geven aan elkaar.
Wil je graag nog meer leren over de rol van de Media Sheriffs? Kijk dan snel in ons lespakketje.
Page Options