Published
on
August 30, 2016
| 2,181 views
| 1 follower
members are following updates on this item.
Vlak na de aanslag in Brussel, regende het berichten binnen scholen, van kinderen die bang waren. Ze waren ongerust en zochten steun bij elkaar. Er werden zeer mooie blogartikels geschreven, waarin solidariteit en warmte naar voor kwam. De tekeningen en kaarsen, als steun geplaatst op het Beursplein in Brussel, stonden voorop.
Tegelijkertijd kwamen er berichten uit scholen in Nederland. Kinderen in Amsterdam met schrik: ‘zijn wij de volgende?‘. Ze wilden graag in contact komen met hun leeftijdsgenoten in Brussel, want ze zaten met veel vragen.
In de klas
Ook voor leerkrachten was en is het geen gemakkelijke periode. Hoe ga je het gesprek aan met de leerlingen hierover? Kan je beelden tonen en hoe bespreek je ze? Wat als er leerlingen in jouw klas zitten met radicale of racistische gedachten over heel de situatie? Vooral in scholen en klassen met hoge aantallen allochtone leerlingen en vluchtelingen, durfden leerkrachten de dialoog moeilijk aangaan. Begrijpelijk, maar onterecht. We moeten blijven in discussie treden met elkaar, op alle scholen en in alle klassen.
De realiteit
Kinderen en jongeren worden elke dag geconfronteerd met de harde realiteit van onze moderne wereld.
De media -zowel de traditionele, zoals televisie en kranten, maar ook sociale media- tonen gewelddadige beelden en verspreiden sensationele koppen. De emoties lopen hoog op en er wordt angst gecreëerd. Radicale woorden worden gesproken uit allerlei verschillende kampen. Soms komt er zelfs haatspraak en racisme aan te pas.
We kunnen kinderen en jongeren hier niet meer van afschermen. Ze zien en horen het toch, want schermen zijn alomtegenwoordig. Verbieden van te kijken, dat werkt enkel tegendraads. Toch betekent dat niet dat we niets kunnen doen, als leerkracht en ouders.
In dit dossier gaan we dieper in op hoe je in het lager onderwijs op een positieve, actieve manier kan omgaan met terreur, oorlog, geweld en angst.
Download hier het volledige dossier
Dit dossier kwam tot stand met de steun van:
Page Options